Tuesday 22 August 2017

Koning, Keizer, Admiraal

Ik moest ineens aan het rijmpje van de reclame denken: koning, keizer, admiraal...p*** kennen ze allemaal. Een beetje flauw weliswaar, maar ik besefte dat er in de natuur vele dieren zijn die koning, keizer of admiraal heten. En ik heb voorbeelden in het archief.

Koningen


Winterkoninkje   MAE © 2012
Het Winterkoninkje (Troglodytes troglodytes) mag dan klein zijn, maar het is wel degelijk een "koning". En dat, terwijl het 't kleinste vogeltje van Europa is. Staartje altijd parmantig omhoog met prachtige bruine veren op de rug.

Het bezige mannetje bouwt acht tot tien bolvormige nesten in zijn territorium. Zijn vrouwtje kiest het nest dat ze het meest geschikt vindt.



De echte koning voor mij is toch wel de zeer kleurige "Kingfisher". Oftwel de IJsvogel (Alcedo atthis). Het mannetje paait het vrouwtje door een visje aan te bieden. De staart zit dan in de eigen bek, zodat het vrouwtje het visje (eerst de kop) kan opeten. Als ze het accepteert, is de band beklonken.

IJsvogel  MAE © 2015

Keizers

Ik heb in mijn archief twee keizers gevonden: de Keizersmantel vlinder (Argynnis paphia) en de Grote Keizerlibel (Anax imperator).


Keizermantel   MAE © 2015
De keizersmantel was verdwenen uit Nederland, maar wordt de laatste tien jaar steeds meer gezien. Een mooie grote en oranje vlinder, die zeer herkenbaar is.

Deze zag ik in een tuin van een landgoed in Engeland. Inderdaad een keizerlijke verschijning.

Maar dan de Grote Keizerlibel. In deze keizerlijke kringen is het zo geregeld, dat hij rondvliegt en af en toe paart, en dat zij eitjes mag leggen. Om nieuwe prinsen en prinsessen te produceren waarschijnlijk. Kijk maar...


Grote Keizerlibel  MAE © 2017



Grote Keizerlibel  MAE © 2014


 Admiraals


Atalanta  MAE © 2011
Om admiraals te tonen ga ik terug naar de Engelse naam van twee vlinders: De Red Admiral en de White Admiral. De Atalanta (Vanessa atalanta) en de Kleine IJsvogelvlinder (Limenitis camilla). De "rode" zie je bijna altijd. Op struiken en vlinder-vriendelijke planten in de tuin. Of langs de weg. 

De "witte" zie je niet zo vaak. Deze staat dan ook op de rode lijst van dagvlinders. Dan maar een foto uit mijn archief. Ik zag deze ineens vóór mij landen op een blad. Nog nooit gezien en daarna ook niet opnieuw waargenomen.

Koning, keizer, admiraal...mooi zijn ze allemaal!


Kleine IJsvogelvlinder  MAE © 2015



No comments:

Post a Comment